پاسخ این پرسش در غالب موارد و بر اساس تحقیق میدانی از این گروه خریداران، در یک موضوع مشترک خلاصه می‌شود و آن،‌ «فریب خوردن از اسم محله» است. نیتی –احساس پشیمانی- از معاملات خرید مسکن به این شکل، عمدتا برای خریداران دارای سابقه مالکیت قبلی یا همان کسانی که با این نوع معامله ملکی، محل ست را به اصطلاح، تبدیل به‌احسن می‌کنند، رخ می‌دهد. این مورد برای خانه اولی‌ها خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد. اما ماجرای اسامی فریبنده در بازار مسکن تهران که باعث پشیمانی سریع خریداران مسکن می‌شود چیست؟

جست‌وجوگران در بازار خرید آپارتمان، در گام اول دست به انتخاب محله می‌زنند و بعد از آن است که برای مشاهده فایل‌ها و اطلاع از قیمت‌های پیشنهادی، گام‌های بعدی را برمی دارند. نقطه فریب اسامی برخی محله‌ها در شهر تهران –محله‌هایی با پهناوری قابل‌توجه، معابر فراوان و تراکم واحد مسی بالا نسبت به محله‌های غیرمشهور شهر- زمانی شکل می‌گیرد که متقاضی خرید، همه قسمت‌های جغرافیایی محل مدنظر خود را «دارای وضعیت یکسان» تصور می‌کند. منظور از وضعیت محله، مجموعه‌ای از شرایط ستی شامل دسترسی‌ها، سطح خدمات شهری، عرض معبر منتهی به ساختمان، تراکم خودروهای پارک شده در خیابان، فاصله از مراکز تجمع و شلوغی همچون مدرسه،‌ سن ساختمان‌های مسی مجاور، شدت ساخت و سازهای مجاور و میزان تردد خودرو در خیابان‌های اطراف است.  محله‌ای در تهران وجود ندارد که قسمت‌های مختلف آن، وضعیت یکسان با یکدیگر داشته باشد! اما آنچه باعث فریب خوردن از اسم محله و در نتیجه «نگاه یکسان متقاضیان خرید خانه به قسمت‌های آن محله» می‌شود، در اکثر موارد، «نزدیکی قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسی در نقاط مختلف آن محله» است. فاصله خیلی اندک سطح قیمت آپارتمان‌ها در خیابان‌هایی که متقاضیان خرید خانه در یک محله، جست‌وجو می‌کنند باعث این تصور اشتباه می‌شود. این خطای تشخیص و پشیمانی (نیتی)، در مناطق گران‌قیمت شهر، بیش از سایر مناطق رخ می‌دهد.

یکی از نتایج تحقیقات میدانی در این‌باره نشان می‌دهد: محله سعادت‌آباد تهران در منطقه ۲ که در گروه محله‌های گران‌قیمت طبقه‌بندی می‌شود، به لحاظ «وضعیت قسمت‌های محله‌ای»، با فراز و نشیب قابل‌توجهی روبه‌رو است به این معنا که این محله از پایتخت را می‌توان به حداقل ۴ قسمت جغرافیایی تقسیم‌بندی کرد به گونه‌ای که موقعیت ستی و میزان راحتی ساکنان در هر یک از قسمت‌ها با دیگری، تفاوت قابل‌توجهی دارد. اما در نگاه اول به این محله، غالب افراد تصور می‌کنند هر نقطه از آن شبیه نقطه دیگر است و تفاوت چندانی با هم ندارند. در همین محله، قیمت زمین در قسمت مرغوب حدود ۴۰درصد گران‌تر از قسمت نامرغوب است.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود عکس بازی آهنگ فیلم کلیپ کتاب اخبار بازیگران مدل لباس Abhinav گیم ها و برنامه های اندروید پایگاه خبری تاراز فروشگاه پگرا توليد كننده و وارد كننده تمامي قطعات و لوازم خودرو Alfred آفرینش فیلم اکوسیستم Caaa